Image default

دانلود فایل پی دی اف این نقد

ayatmadari.ir-tweety

شناسنامه ی اثر:

نام انیمیشن: توئیتی و سفر به دور دنیا در هشتاد روز        Tweetys High-Flying Adventure

کارگردانان: James T.Walker    Karl Toege      Charls Visser

نویسندگان: Tom Minton   Tim Cahill   Julie McNALLY

کمپانی سازنده: برادران وارنرز

سال انتشار: 2001 میلادی

کشور سازنده: ایالات متحده ی آمریکا

 ayatmadari.ir-tweety (1)

خلاصه ی داستان:

در باشگاه لونی میان مادربزرگ و سایر اعضا بر سر سفر توئیتی به دور دنیا در هشتاد روز شرط بسته می شود. توئیتی از لندن عازم سفر شده و پس از انجام ماموریت خود یعنی جمع آوری اثر پنجه ی گربه ها در فرانسه و ایتالیا، در مصر به چنگ سیلوستر که در تعقیب اوست می افتد اما در نهایت فرار کرده و در ادامه ی سفر به جنگل های آفریقا و سپس ارتفاعات هیمالیا می رسد. در تبت طی برهم زدن یک مراسم سنتی قربانی، اُلگا را نجات داده و او را با خود همراه می کند. آن دو سفر را در سرزمین های چین، مکزیک، برزیل، آرژانتین، ژاپن و استرالیا با موفقیت ادامه می دهند. تعقیب و گریز بین آن ها و سیلوستر ادامه دارد تا این که به شهر لاس وگاس در ایالات متحده می رسند. در آن جا شاهد یک فرایند قمار جهانی برسر توئیتی هستیم. در نهایت سفر در نیویورک به پایان رسیده و آن دو به سمت انگلیس پرواز می کند. گم شدن مقطعی اُلگا در راه باعث تاخیر آن ها می شود. نهایتا پس از رهایی از دست دزد پاسپورت و دستگیری سیلوستر سفر خود را با موفقیت به پایان می رساند و مادربزرگ شرط را برده و پارک بچه ها باز می شود.

معرفی کاراکتر ها:

ayatmadari.ir-tweety (1)

ayatmadari.ir-tweety (2)

خطوط تعلیق انیمیشن:

الف) خط تعلیق اصلی: سفر توئیتی به دور دنیا طی هشتاد روز

ب) خطوط تعلیق فرعی:

– دزدیده شدن پاسپورت حکومتی

– بسته شدن پارک بازی به علت بدهی

– گم شدن اُلگا در انتهای سفر در طوفان

مولفه های استراتژیک انیمیشن:

1-    شرط بندی و قمار:

 در این انیمیشن تلاش زیادی برای  رواج مقوله ی شرط بندی شده است. در ابتدای انیمیشن یک باشگاه قمار را در قلب لندن می بینیم که بین اعضای آن درباره ی یک موضوع بی اهمیت یعنی باهوش تر بودن گربه یا قناری ( توئیتی) اقدام به شرط بندی می کنند. در یک لایه ی بالا تر تعدادی پرنده را می بینیم که بر سر موفقیت یا عدم موفقیت توئیتی در سفر هشتاد روزه به دور دنیا شرط می بندند. آن ها این کار را سازمان یافته انجام داده و مدام در حال جذب سرمایه گذار هستند. با وجود این که خودشان هم کاملاً نسبت به موفقیت توئیتی مطمئن نیستند، صرفا برای جذب سرمایه گذار و کسب منفعت خود به آن ها اطمینان خاطر می دهند.

در نهایت توئیتی در اواخر سفر خود وارد شهر لاس وگاس در ایالات متحده می شود، در آن جا نظام قمار و کازینوها  در سراسر شهر دیده می شوند که روی تابلوی همه ی آن ها شرط بندی بر سر توئیتی دیده می شود. افراد حاضر در این کازینوها این بار گربه ها هستند. به طوری که بین ثروتمندان آن ها موضوع قمار در رابطه با سفر توئیتی مطرح است و افراد عادی هم دنباله رو آن ها هستند. در این قسمت یک رقابت گسترده بین پرنده ها که بر سر موفقیت توئیتی و گربه ها که بر سر عدم موفقیت وی شرط بسته اند، ایجاد می شود. (قمار در سطح جهانی)

توئیتی در بدو ورود به لاس وگاس، پیش از انجام هر کاری اقدام به نظارت بورس می کند.

افراد در کازینو ها منافع شخصی خود را پیگیری می کنند و به محض گم شدن توئیتی، سوژه ی جدیدی را برای سرمایه گذاری در نظر می گیرند؛ مثلاً مردی که قصد گذاشتن تمام جهان در یک بشکه را دارد.

باشگاه قماری که در لندن سفر توئیتی را برنامه ریزی کرده و مادربزرگ توئیتی هم عضو آن باشگاه است، در تمام طول سفر در همان اتاق دیده می شوند درحالیکه  مشغول بازی با کارت هستند.

در این انیمیشن پارکی را میبینیم که به علت بدهی تعطیل شده و کودکان حق بازی در آن را ندارند. برای زیبا جلوه دادن عمل قمار، مادربزرگ به نفع پارک و برای پرداخت بدهی آن، سرمایه گذاری می کند. آن ها این کار را یک عمل خیرخواهانه و شجاعانه معرفی می کنند.

2-    توجیه استعمارگری انگلستان:

در ابتدای داستان و در اتاق باشگاه (لونی) مادربزرگ مسیر سفر را روی نقشه ی جهان با علامت پنجه ی گربه نشان می دهد و اعلام می کند که او در این سرزمین ها اثر پنجه ی گربه ها را جمع آوری کرده و به راه خود ادامه می دهد. سفر از شهر لندن، پایتخت بریتانیا آغاز می شود و روی نقشه مناطق آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا، خاورمیانه و منطقه ی تبت و شبه قاره ی هند را نشان می دهد.

حرکت توئیتی در شهر خود مورد اقبال عمومی قرارمی گیرد و مردم او را تشویق می کنند. در این قسمت که توئیتی بر فراز شهر لندن پرواز می کند ماجرا با یک موسیقی پیروزمندانه که شبیه مارش نظامی است، نمایش داده می شود. مردم او را (قهرمان و سفیر کشور خود) می دانند. مادربزرگ یک پاسپورت حکومتی مخصوص را به وی می دهد و اعلام می کند که آن را از طریق روابطی که در باشگاه لونی دارد، به دست آورده است. توئیتی با این پاسپورت عملاً در هیچ جای دنیا به مشکلی برنمی خورد. بلکه با استفاده از آن به راحتی در همه ی سرزمین ها تردد می کند. حتی ماموران کنسول گری کشور ها خود برای مهر زدن به پاسپورت وی حاضر می شوند و در برخی کشور ها، هدایا و پیش کش های نیز به او تقدیم می کنند. او همواره در کشورهای مختلف مورد حمایت  و حفاظت است و هیچ کس نمی تواند به او آسیبی برساند (او نماینده ی بریتانیای کبیر است).

پاسپورت حکومتی دیگری که متعلق به شخص امپراتور بریتانیاست، توسط فردی که ظاهراً کُلِکسیونر است، دزدیده شده. او توئیتی را در تمام مسیر سفر تعقیب می کند تا پاسپورت او را هم بدزدد. در همین حین، در هر سرزمینی که توئیتی وارد می شود، وقتی که توجه مردم به توئیتی جلب شده است؛ یک انگلیسی دیگر از شلوغی و موقعیت پیش آمده استفاده کرده و از مردم دزدی می کند. این پاسپورت دزدیده شده از چنان اهمیتی برخوردار است که در همه ی کشور ها آگهی آن در روزنامه ها و روی دیوار شهر ها به چشم می خورد و حتی برای یابنده ی دزد آن جایزه تعیین می شود.

همچنین این پاسپورت از چنان اعتباری دارد که حتی در جایی از داستان در کشور آرژانتین، درحالیکه وزش شدید باد مانع حرکت توئیتی است، پاسپورت خود را مقابل باد گرفته و به حرکت خود ادامه می دهد و با آن پاسپورت حتی بر باد هم غلبه می کند.

ayatmadari.ir-tweety (2)

گربه (سیلوستر) برا یتوئیتی دشمن داخلی است که در تمام مسیر او را تعقیب می کند و در هر سرزمینی از مردم بومی آن جا استفاده می کند و با تحمیق آن ها سعی دارد بر توئیتی پیروز شود. او برای رسیدن به منافع خود دست به استثمار مردم می زند و در نهایت آن ها را جا می گذارد.

3-  استفاده از کاراکتر های حیوانی (توهین به مردم کشورهای غیر متحد با انگلوساکسون ها):

فقط در کشور انگلستان، شهرنیویورک و تعداد اندکی در شهر های دیگر ایالات متحده، چین، ژاپن و مکزیک از کاراکتر های انسانی برای اهالی سرزمین ها استفاده شده و مردم سایر سرزمین ها را به مثابه حیوان و عموماً گربه نشان داده اند که در تقابل بین گربه ها و توئیتی، همواره توئیتی پیروز می شود و آن ها را به نوعی به بردگی خود در آورده و اثر پنجه ی آن ها را به عنوان نشانه و سند برای خود جمع آوری می کند و حتی خود حکومت و اهالی آن سرزمین هم در این امر به او کمک می کنند.

4-تسخیر عقیده و سرزمین:

توئینی در منطقه ی تبت با یک مراسم آیینی رو به رو می شود. گربه ها در حال تقدیم یک قناری مونث به عنوان قربانی به خدای خود هستند. چیزی که امروزه در بعضی فرقه های شیطان پرستی نیز می بینیم. این بخش مفهومی دو وجهی دارد، زیرا از یک طرف به نکوهش عقب ماندگی آن ها می پردازد و از طرف دیگر بتی که آن ها می پرستند کاملا شبیه خود توئیتی (نماد انگلستان) است. در نهایت آن ها ولایت توئیتی را می پذیرند و از وی دستور می گیرند و تمام سنت های خود را بی چون وچرا کنار می گذارند. توئیتی در این قسمت اثر پنجه ی آن ها را جمع آوری می کند و می گوید که این سعادتی بزرگ برای گربه هاست که اثر پنجه شان را به او بدهند.

اُلگا، دختری که توئیتی از این مراسم نجاتش می دهد، نماد آن سرزمین محسوب می شود که داوطلبانه و با کمال میل با توئیتی همراه می شود. اُلگا  در تمام مدت زیر چتر حمایت توئیتی قرار دارد و توئیتی بار ها جان او را نجات می دهد و اُلگا نیز برای حفاظت از پاسپورت حکومتی توئیتی جان خود را به خطر می اندازد.

توئیتی که شخصیتی ماجراجو دارد، در نهایت موفق می شود که سفر خود را به پایان رسانده و در اصل به کشورگشایی خود با موفقیت پایان می بخشد و به همین خاطر ملکه به وی نشان لیاقت اعطا می کند.

5 – نقش پر رنگ مرد آمریکایی:

ayatmadari.ir-tweety (3)

توئیتی در سرزمین ایالات متحده با مرد راننده ای رو به رو می شود که بسیار خشمگین و عصبی و در عین حال بی منطق و احمق است. ترکیب رنگ لباس ها و ریش و مویش به رنگ پرچم آمریکاست. حدوداً  ده دقیقه از فیلم شاهد تقابل او و سیلوستر انگلیسی هستیم، در حالی که مدام خرابکاری می کنند و آن را به گردن یکدیگر می اندازند و در نهایت سیلوستر با وجود این که خودش هم موجودی به مراتب احمق و خرابکار است، بر او پیروز می شود.  در شهر نیویورک آن ها وارد شهر منهتن می شوند، از مقابل مقر سازمان ملل می گذرند. در این قسمت از انیمیشن تلاش زیادی شده تا از طریق دیالوگ هایی که بین توئیتی و اُلگا رد و بدل می شود، بر زیبایی و بزرگی و شکوه شهر نیویورک تاکید شود.

نکته ی فنی:

این انیمیشن یک اثر دوبعدی است و به لحاظ کیفیت فنی کار سطح پایینی دارد. در این اثر، کاراکتر جدیدی طراحی  نشده و تقریبا تمام آن ها از کاراکتر های قدیمی تولید شده در این کمپانی هستند که در اینجا در یک اثر گرد هم آمده اند. طراحی زمینه هم در این انیمیشن بسیار ضعیف است. با این وجود همان طور که در شناسنامه ی کار گفته شده؛ سه نفر وظیفه ی کارگردانی و سه نفر دیگر هم نویسندگی فیلم نامه ی این کار را بر عهده داشته اند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نقد و بررسی از مخاطب منتقد، خانم نسترن اختیارپور

مطالب مرتبط

نقد پویانمایی «عصر یخبندان 4»

سردبیر پویانقد

نقد پویانمایی «رالف خرابکار»

سردبیر پویانقد

کشتی نوح، تهی از نوح / خانه به دوشان؛ یهودیانِ مصون از عذاب

سردبیر پویانقد

دیدگاهتان را بیان کنید